Slovensko narodno gledališče Nova Gorica
Arna Hadžialjević, Matija Rupel, Liza Marija Grašič; foto SNG Nova Gorica / Peter Uhan

Jean Baptiste Poquelin Molière

Don Juan

Dom Juan ou le Festin de pierre

Tragikomedija

na sporedu

Za predstavo trenutno ni razpisanih terminov.


trajanje Predstava traja 2 uri in 10 minut in ima odmor.

Igrajo

premiera

11. oktober 2017, SNG Nova Gorica, mali oder

o delu

Tragikomedija o Don Juanu je krstno uprizoritev doživela leta 1665 v gledališču Palais-Royal. V njej je Molière prikazal neustavljivega zapeljivca, lažnivca, prevaranta in morilca, ki ne pozna občutka krivde; zanj ne obstajata ne greh ne pokora, ravna natanko tako, kot mu narekuje njegova sebičnost, in se ne ozira na domnevno voljo nebes. Njegovemu neustavljivemu šarmu je podlegla tudi donja Elvira: s silo svoje strasti jo je iztrgal iz samostana in se poročil z njo. A ker njegovo poželenje po vsaki zmagi kmalu usahne, se po poroki že ozira za drugimi. Elvirina brata zasledujeta zapeljivca, ki je onečastil zakon in osramotil donjo Elviro; zadoščenje za razvratno življenje pa terjajo tudi sama nebesa.

Uprizoritev se sprašuje o posameznikovi svobodi v sodobnem svetu ter o mejah te svobode v okvirih družbene morale. Ti okviri naj bi bili prostor, znotraj katerega je mogoče živeti človeka vredno življenje. Don Juan jih ne pozna: je utelešenje človekove divjosti, egoizma, narcisizma, zvestobe zgolj samemu sebi, vsega tistega, kar si civilizirana družba prizadeva zatreti ali vsaj obvladati. Ravna, kot da nad njim ni ničesar, in morda je ravno zaradi tega tako privlačen. Don Juan gotovo ni človek, po katerem bi se družba lahko zgledovala, če se noče ujeti v lastno zanko. Vendar čas, v katerem živimo, neusmiljeno producira nove in nove Don Juane. Kako ohraniti človeka in njegovo osebno integriteto, ko se svet v imenu svobode vedno bolj nagiba k Don Juanovim vrednotam? O tem se, prvič na našem odru, sprašuje mladi režiser Daniel Day Škufca.

Gledališki list

 

v medijih

 

Marij Čuk, Primorski dnevnik, 15. 10. 2017

Andraž Gombač, Primorske novice, 25. 10. 2017

Iva Koršič, Novi Glas, 3. 11. 2017

festivali in gostovanja v tujini

  • Mednarodni festival J-O-Ś Trinationales Theaterfestival D – PL – CZ, Gerhart Hauptmann Theater Zittau, Nemčija, 2018


Komentarji
SNG Nova Gorica spodbuja razpravo uporabnikov o predstavah in o objavljeni vsebini na spletnih podstraneh predstav. Uporabnike pozivamo, da se pri komentiranju držite teme in upoštevate pravila govornega bontona. Tudi ostro kritiko ali nestrinjanje s posameznimi mnenji je mogoče izraziti brez osebnih napadov in žalitev. Neprimerne in žaljive vsebine bodo odstranjene.

Zala Zbičajnik

06.09.2018

Don Juan

Gledališka predstava je zvrstno tragikomedija in traja dve uri in deset minut. V glavnih vlogah nastopajo Matija Rupel (Don Juan), Žiga Saksida (Sganarelle), Radoš Bolčina (Komturjev kip, Francisco), Liza Marija Grašič (gospa Dimanche) in Arna Hadžialjević (Elvira, Maturina, članica zbora). Predstava je bila premierno uprizorjena 11. oktobra 2017 v režiji mladega Daniela Daya Škufce.
Tragikomedija Don Juan je svojo krstno uprizoritev doživela v 17. stoletju v sami palači Palais-Royal v Parizu. Zgodba govori o neustavljivem zapeljivcu Don Juanu, ki se mu nihče ne more upreti ali mu oporekati. Občutka krivde ne pozna, poleg strastnega uživača pa je tudi hladnokrvni morilec, dandy, ki živi le za telesne užitke, samovšečnež s previsokim egom in patološki lažnivec. Po poroki z donjo Elviro se zanjo ne zmeni več in ker je žrtvovala pobeg iz samostana zaradi ljubezni, jo to zelo potre. Njeno čast branijo bratje, ki Don Juanu sežejo po življenju, ta pa jih z zvijačo ukane. Kljub vsem uspešnim prevaram Don Juan dobi, kar si zasluži. Zaradi svoje brezbrižnosti in posmehljivosti utone v lastni banji.
Don Juan je utelešenje človeškega egoizma, nespoštovanja do sočloveka, narcisizma in neobrzdanosti. Vsem prevaram navkljub živi luksuzno življenje in se ne zmeni za opazke svojega očeta, žene ali sluge. Gledalec se ob predstavi sprašuje o morali in o tem, kakšne posledice prinese pomanjkanje le-te. K prepričljivosti zgodbe pripomorejo skrbno izbrane barve kostumov, ki slikajo karakterje oseb: Don Juan je od glave do peta oblečen v zlato, Komtur pa vzbuja srh in mračnost s svojo kamnito sivino in modrino. Za kostume in sceno sta poskrbela Andrej Vrhovnik in Urša Vidic. Na mali oder v goriškem gledališču sta prinesla raznolik, očem še ne videni ambient, ki se je menjal in bil kljub potrebam po raznoliki situacijski sceni uporaben in prepričljiv. Treba je omeniti kamnito skrinjo v scenografiji, ki služi kot kopalna kad, grob, miza za gostijo in plesišče. Četudi skrinja predstavlja poenostavitev v scenografiji, je to pravzaprav simbolna uporaba scenografskega elementa. S kančkom ironije Don Juan iz iste skrinje jé, se v njej kopa in na koncu tudi umre. Ob vsem ne smemo pozabiti tudi na mojstra luči in zvoka, Tino Prpar in Majina Maraža, ki sta v predstavo vnesla vse potrebne sestavine in z njimi gledalca popeljala stran od vsakdanjega razmišljanja, da se je predstavi povsem posvetil.
Ker se scena v predstavi z vsako zastranitvijo menja, si morajo tudi igralci nadeti drugačno osebnost, saj igrajo tudi po več vlog. To jim dobro uspe, čeprav se zgodi, da v prvih trenutkih nismo čisto prepričani, kateri lik igrajo. Igralci gledalca do konca predstave pustijo v precepu, kako se bo zgodba končala in kaj se bo zgodilo s protagonistom: se bo spremenil ali bo propadel? Kot pravi gledališki mojstri nam igralci s svojo mimiko, govorjenim glasom in zborovskim petjem vlivajo srh, nas puščajo v pričakovanju, obenem pa pričarajo pravo mračno vzdušje. Različna čustvena stanja odigrajo prepričljivo. Ker je uprizoritev tragikomedija, bi sicer pričakovali kaj komedije, vendar jo očitno zamenja ironija, satira, morda celo burka. Posebej bi pohvalila Žigo Saksida, ki je prepričljivo vodil edini del, ki vsaj spominja na komedijo. Gledalec se zabava le ob monologih Sganarella, publiki zanimivo pa Žiga odigra tudi svoje monologe, ko razmišlja o pomenu življenja, daje nasvete, se kuja nad Don Juanom in z gledalci sodeluje. Pohvale gredo tudi trenutku Don Juana s svojim očetom, ko ga ta prepriča, da se je spremenil. V tem trenutku tudi gledalci pričakujejo spreobrnitev glavnega lika, a ta v njih vzbudi razočaranje.
Igralci med sabo dobro sodelujejo. Ko je igra katerega od igralcev neprepričljiva, slednjega nadomesti drug igralec, trenutek v igri se nato spet poveže z rdečo nitjo. Najbrž je težko igrati več različnih likov v eni predstavi. Nekaterim je prepričljivost poistovetenja z igranim likom uspela bolje, drugim malo manj. Kljub temu igralci izražajo profesionalizem in predstavo izpeljejo na nivoju.
Zmoti me uporaba ljubljanskega narečja, še posebej takrat, ko je predstavljeno kmečko prebivalstvo. Igralci se sicer trudijo govoriti čim bolj zborno slovensko, vendar jim to spodleti v trenutkih, ko je gledalec na to najbolj pozoren. Govor izpade rahlo plastično in ne ustreza kontekstu. Ob tem naj pograjam še cigaretni dim v malem prostoru. Dejstvo je, da imajo učinki cigaretnega dima svoj čar in je marsikateremu gledalcu zaradi drznosti uporabe substanc predstava še bolj všeč. Ker pa je dvorana majhna, je bil cigaretni vonj navzoč v dvorani več kot dve uri predstave in bi morda komu, ki ga ne prenaša, lahko postal moteč.
Celotna predstava, sestavljena iz detajlov, je delovala korektno, zato so si igralci ob koncu zaslužili aplavz.

Anika Velišček

07.09.2018

Vse druge človeške slabosti so izpostavljene graji in vsakdo ima pravico napadati jih odkrito; svetohlinstvo pa je privilegirana grehota.

S temi besedami, ki so še vedno aktualne, kar kaže na vrhunskost francoskega komediografa Molièra naslovni lik v tragikomediji Don Juan, skuša ta preslepiti bližnje, da se je poboljšal. A vendar ostaja lažnivec, prevarant, hinavec in nepoboljšljivi zapeljivec.
Najnovejša uprizoritev SNG Nova Gorica Don Juan z večinoma mlajšo igralsko zasedbo in modernim režijskim pristopom sledi Molièrovemu besedilu in duhu časa, v katerem je bilo napisano.
Predstava, ki sem si jo ogledala v novembru na malem odru, razgali (in to dobesedno!) lik Juana Tenoria. Zapeljivec si nakoplje jezo svoje žene Elvire in njenih bratov. Don Juan se jih ne boji, še več, še naprej zapeljuje druga dekleta, ne posluša vdanega služabnika Sganarella, se norčuje iz Komturja, ki ga je ubil … Se na videz pokesa in poboljša. In na koncu umre.
Režiser Daniel Day Škufca dogajanje z odra delno prestavi v parter, tako nas liki nagovarjajo od blizu, se sprehajajo po dvorani, Don Juan deli bele vrtnice občinstvu. Večji del predstave prepričljivi Matija Rupel kot Juan oblikuje lik kot vihravega, prepotentnega mladeniča. Temačnost predstave z živahnostjo in energijo popestrita Arna Hadižaljević, še posebej kot kmetica Maturina (igra tudi Elviro in članico zbora), in Liza Marija Grašič kot Karlina (igra tudi gospo Dimanche in članico zbora). Najbolj človeški lik Sganarella odlično odigra Žiga Saksida. Miha Nemec in Žiga Udir z več vlogami ustvarjata napetost in tesnobnost. Radoš Bolčina, ki je v prejšnji uprizoritvi tega besedila igral Juana (Don Juan ali Kamnita gostija, r. Vito Taufer, SNG Nova Gorica, 2003), tokrat z glasom in stasom gledalce osupne kot Komturjev kip. Poleg igralcev izpostavljam scenografinjo Uršo Vidic, ki je iz relativno majhnega prostora pričarala velikega in vanj vključila elemente, ki nas popeljejo v preteklost.
Ustavimo se še pri manj lepih radostih predstave. Vsebina se mestoma dolgovezi, kar malo omehčajo sprehodi likov med občinstvo, a to ne funkcionira vedno dobro, saj lahko izgubimo stik z zgodbo. Dolgovezenje povzročajo tudi (pre)dolgi monologi likov, ki monotono pripovedujejo svoje besedilo. Preveč megle, ki sicer v predstavi dobro učinkuje, povzroča nelagodje občinstvu v prvih vrstah. Odmor, kjer se glavni junak sprehaja po odru, kadi in premišljuje, prinaša čuden občutek za gledalce. Je predstava ali je ni? Bo igralec kaj rekel, gremo ven ali … Odmor, kot ga je lansiral Jernej Lorenci na odru Ljubljanske Drame, pač ne učinkuje v vsaki predstavi, še posebej, če se zgodi nekaj minut pred koncem predstave.
Don Juan je predstava, ki gledalca popelje v Molièrov svet, ki je v tem primeru bolj tragičen kot komičen. Sodobna oblika predstave zna pokvariti pričakovanja, saj vsak gledalec vendarle ni za tako obliko in raje gleda klasično uprizoritev. Vseeno pa Don Juan ostaja lik z večinoma negativnimi lastnostmi, ki jih potencira do te skrajne meje, da je njegova rešitev smrt.
Želim oddati komentar

Prikaži celoten spored za predstavo

  • 11. 10. 2017 ob 20.00. SNG Nova Gorica, mali oder. Premiera. Za abonma Premiera 2 in Vabljeni
  • 12. 10. 2017 ob 20.00. SNG Nova Gorica, mali oder. Premiera. Za abonma Premiera 1
  • 13. 10. 2017 ob 20.00. SNG Nova Gorica, mali oder. Za abonma Petek 1, Konto in Izven
  • 14. 10. 2017 ob 20.00. SNG Nova Gorica, mali oder. Za abonma Sobota 1, Konto in Izven
  • 18. 10. 2017 ob 20.00. SNG Nova Gorica, mali oder. Za abonma Mali oder, Konto in Izven
  • 19. 10. 2017 ob 20.00. SNG Nova Gorica, mali oder. Za abonma Četrtek 1, Konto in Izven
  • 20. 10. 2017 ob 20.00. SNG Nova Gorica, mali oder. Za abonma Petek 2, Konto in Izven
  • 21. 10. 2017 ob 20.00. SNG Nova Gorica, mali oder. Za abonma Sobota 2, Konto in Izven
  • 25. 10. 2017 ob 20.00. SNG Nova Gorica, mali oder. Za abonma Sreda 1, Konto in Izven
  • 26. 10. 2017 ob 20.00. SNG Nova Gorica, mali oder. Za abonma Četrtek 2, Konto in Izven
  • 25. 11. 2017 ob 20.00. SNG Nova Gorica, mali oder. Za abonma Konto in Izven
  • 13. 12. 2017 ob 20.00. SNG Nova Gorica, mali oder. Za abonma Konto in Izven
  • 10. 03. 2018 ob 20.00. SNG Nova Gorica, mali oder. Za abonma Konto in Izven. Pomlad v dvoje. 2 vstopnici za ceno 1.
  • 12. 03. 2018 ob 11.00. SNG Nova Gorica, mali oder. Za Šolo
  • 12. 05. 2018 ob 20.00. SNG Nova Gorica, mali oder. Za abonma Konto in Izven
  • 24. 05. 2018 ob 19.30. Mednarodni festival J-O-Ś Trinationales Theaterfestival D – PL – CZ, Gerhart Hauptmann Theater Zittau, Nemčija
  • 01. 06. 2018 ob 20.00. SNG Nova Gorica, mali oder. Ob začetku vpisa abonmajev vam podarjamo ogled predstave. Brezplačne vstopnice pri blagajni gledališča.
  • 01. 12. 2018 ob 20.00. SNG Nova Gorica, mali oder. Za abonma Konto in Izven. Izbirna predstava za abonente
  • 03. 12. 2018 ob 18.00. Gledališče Koper