Skoči na vsebino

Iztok Mlakar

Pašjon

Iztok Mlakar

Pašjon

Krstna uprizoritev

PREMIERA

24. september 2015 SNG Nova Gorica, veliki oder

Koprodukcija

Gledališče Koper

Iztok Mlakar je tokrat vir navdiha iskal v samem Svetem pismu Nove zaveze, v življenju Jezusa Kristusa. Čeprav naslov Pašjon neposredno aludira na formo srednjeveške duhovne drame, ki je lahko vsebovala tudi komične elemente, Iztok Mlakar izpiše Kristusovo življenje, delovanje in trpljenje v svojem unikatnem komičnem žanru z značilnim narečnim govorom in prepletom dramskih prizorov s songi.
Besedilo je napisano z vsem spoštovanjem do svetopisemskega izročila, saj Iztok Mlakar pri pisanju za oder enako kot v svojih songih razpostavlja človeške vrline in »vrline« rahločutno, z ostrim švrkanjem, a vselej tudi s srčnim razumevanjem. Ko tokrat izpisuje svoje videnje in razumevanje enega temeljnih besedil zahodne civilizacije, se mu pod peresom oblikuje gibek, duhovit in  bister dialog ter polnokrvne figure, zemeljske in izrazito zdajšnje – ne glede na to, ali so to človeške figure, trije kralji, Jožef, Marija, farizej, saducej, Janez Krstnik, Marija Magdalena, Juda ..., ali mistične, Jezus, angel ali hudič.
Avtor se seveda ob soočenju z religiozno in zgodovinsko temo ozira nazaj s točke, kjer se nahajamo danes. Ključno ob ugledališčenju Jezusovega življenja je nenazadnje prav vprašanje, kako bi odrešenika in njegove vrednote danes sprejeli, ko je družba enako razslojena na obubožane in bogato družbeno elito. Koga bi Jezusova ljubezen prevzela, navdihnila z upanjem, očarala ... koga prestrašila in ogrozila? Kdo bi mu želel slediti, kdo ga izrabiti, kdo križati?
Igralec Iztok Mlakar je kot dramski pisec debitiral leta 2007 z burko Duohtar pod mus!, ki je prejela več nagrad, doživela izjemen sprejem in več kot dvesto ponovitev. Leta 2011 je na podobno pot žlahtne uspešnice stopila tudi njegova druga igra, burkaška moraliteta Sljehrnik. Tako kot Duohtar pod mus! in Sljehnrik je tudi uprizoritev Pašjona postala uspešnica in doživela že več kot 100. ponovitev.

Ustvarjalci

Igrajo

GLEDALIŠKI LIST

pdf

Prenesi

V medijih

Naslov nove komedije Pašjon dovolj jasno pove, da se je /Iztok Mlakar/ tokrat lotil svetopisemske osnove, do katere je – to gre poudariti že na začetku – ob vseh siceršnjih komedijskih postopkih gojil spoštljiv odnos. Pri svoji različici pasijona kot prikaza Kristusovega trpljenja pa se ni omejil le na ta del zgodbe, temveč je sledil Jezusovemu življenju vse od rojstva – oziroma prihoda svetih treh kraljev naprej. Prizor potujočih k novorojencu je med zgovornejšimi za ilustracijo, kako Mlakar obdeluje izbrano osnovo: v skladu z zapisanim kralji tudi tu prinašajo značilna darila, a če zlato in kadilo nista vprašljiva, za toliko več zadrege poskrbi manj znana mira, ki prav zato postane sredstvo za dosego komičnega učinka. Miro nosi Boltežar in tudi na njegovo temno polt letijo Mihove opazke, s čimer se slednji pokaže v luči predsodkov in nestrpnosti kot jezljivi kralj. Ob njunem prerekanju in Gašperjevi le na videz spravni intervenciji je tudi slika trojke odmaknjena od čiste podobe treh modrecev – kajti ti so navsezadnje človeška bitja in Mlakarjev komediografski interes je usmerjen prav k človeku in njegovim slabostim. Tako tudi Hudič ne nastopi kot neizogibni skušnjavec, ampak dobi celo dušo in v tokratnem podajanju Kristusove zgodbe postane vezni člen; dogajanje opazuje, ga komentira in navsezadnje tudi poantira s sklepnim poimenovanjem osmega smrtnega greha, ki je neumnost. Vlogo Hudiča v uprizoritvi prevzame sam Mlakar. Kot porejen, repat in krilat rdeči vražiček z vilami (kostumografija je delo Barbare Stupice) se vplete v petje oznanjanja Kristusovega rojstva, nasmejani spremljevalec poteka, ki pa se postavi tudi na nekoliko priostreno stališče. Padli angel z znaki sočustvovanja, pripovedovalec skozi besede in songe. /…/ Mediteranska obarvanost in Mlakarjev značilni humor v verzno oblikovanem besedilu ter izdatna komedijska intonacija celote (s prijemi karikiranja, parodiranja in podobnega) opredeljujejo Pašjon, ki tako v značaju sledi avtorjevima /…/ prejšnjima deloma.
Ana Perne, Dnevnik, 9. junija 2015

Izvirnost Pašjona je predvsem v izrabi interpretacijsko praznih mest glede Kristusovega življenja v Svetem pismu. Mlakar jih napolni s tematizacijo in s parodijo, z zbadljivim humorjem in ironijo. Ob prihodu svetih treh kraljev v Betlehem se tako pomudi pri rasizmu, ob prizorih o narodni eliti pri slovensko specifični vrlini klečeplazenja, ob zadnji večerji pozornost nameni predvsem ženskam, ki pripravljajo obed. Vse omenjeno ob obilici duhovitih zapletov in intrig. Hudič ima, skratka, dušo, pravzaprav je boljši od ljudi, je sklep Pašjona, ki sedmim smrtnim grehom doda še enega, poglavitnega: neumnost. Izvedbeno se zdi, kot bi Iztok Mlakar pisal vloge za dano zasedbo. Žiga Udir je stoičen, a v posameznih trenutkih vendarle temperamenten Jezus, Mlakar kot osrednja hudičevska figura je rahlo vražji, a večinoma prikupen, torej dobri, ob tem pa še modri hudič. Izreden igralski komedijski par sta Igor Štamulak in Gorazd Žilavec (slednji tudi kinetično eksploziven) kot Farizej in Saducej. Poleg Matije Rupla kot Jude Iškarijota, Tjaše Hrovat (Magdalena) in Radoša Bolčine v dveh izvrstnih komičnih vlogah (Boltežar, Ivana) in ganljivi upodobitvi Jožefa, v vlogah Angela, Matere, Slepca in Suzane nastopi še – v vseh naštetih enako prepričljiv – Rok Matek, ki iz vloge v vlogo proizvaja vrhunske, enkratne komične učinke.
Anja Bajda, Primorske novice, 8. junija 2015

Iztok Mlakar je razvadil slovensko, še posebej primorsko občinstvo z uspešnicami. Kot doslej je tudi v tem svojem Pašjonu ubral nekakšno srednjo pot; ni priklenjen na ustaljene vzorce, vendar niti inovatorski, ne klanja se »oblasti«, jo ošvrkne, vendar ne napade frontalno, jezikovno ni uglajen, je nespoštljiv po ljudskem vzorcu, vendar nikdar vulgaren in ne postavlja v dvom verskih dogem. Njegov hudič, ustvarjen seveda po meri preizkušenega Mlakarja v vlogi interpreta, je bolj dvorni norček, ki se »špota« (naj mi bo dovoljen goriški narečni izraz), manj je pokvarjen od »predstavnikov ljudstva« in na koncu hoče pomagati Kristusu ... /…/ Po pričakovanjih je Mlakarjev Pašjon takoj naletel na nadvse topel sprejem občinstva, kar je tudi razumljivo za »ljudsko« komedijo, ki gledalce nagovarja s »človeškimi šentimenti«. Teh je v sodobnih ljudeh, ki so brez duše, bolj malo, pravi Mlakar-Hudič. Očitno se z njim ljudje strinjajo, čeprav uprizoritev iz gledalcev izvabi več smeha kot razmisleka. To pa je tudi pokora, ki jo Mlakarjev Hudič dodeljuje sodobnemu človeku.
B. I. P., Primorski dnevnik, 19. junija 2015

Na tem odrčku je Mlakar suveren rezoner, mojster ceremonije in uravnalec, ki mora na koncu priznati, da je smeh ogledalo duše in vse na svetu omejeno – razen človeške neumnosti, na kateri se vrag in z njim ta komični muzikal obilo pase.
Matej Bogataj, Delo, 16. junija 2015

 

Nagrade

  • Iztok Mlakar - Žlahtni komedijant kot avtor komedije in glasbe za predstavo Pašjon ter interpret Hudiča, Dnevi komedije, Celje, 2016

Festivali in gostovanja v tujini

  • 22. Primorski poletni festival, Koper, Piran, 2015
  • Dnevi Komedije, Celje, 2016

23/9

Sreda

20.00

SNG Nova Gorica, veliki oder

Iztok Mlakar Pašjon

24/9

Četrtek

20.00

SNG Nova Gorica, veliki oder

Iztok Mlakar Pašjon

25/9

Petek

20.00

SNG Nova Gorica, veliki oder

Iztok Mlakar Pašjon

26/9

Sobota

20.00

SNG Nova Gorica, veliki oder

Iztok Mlakar Pašjon

1/10

Četrtek

20.00

SNG Nova Gorica, veliki oder

Iztok Mlakar Pašjon

4/10

Nedelja

17.00

SNG Nova Gorica, veliki oder

Iztok Mlakar Pašjon

9/10

Petek

20.00

SNG Nova Gorica, veliki oder

Iztok Mlakar Pašjon

10/10

Sobota

20.00

SNG Nova Gorica, veliki oder

Iztok Mlakar Pašjon

12/10

Ponedeljek

20.00

SNG Nova Gorica, veliki oder

Iztok Mlakar Pašjon

30/10

Petek

20.00

SNG Nova Gorica, veliki oder

Iztok Mlakar Pašjon

14/11

Sobota

20.00

SNG Nova Gorica, veliki oder

Iztok Mlakar Pašjon

5/12

Sobota

20.00

SNG Nova Gorica, veliki oder

Iztok Mlakar Pašjon

18/12

Petek

20.00

SNG Nova Gorica, veliki oder

Iztok Mlakar Pašjon

29/12

Torek

16.30

SNG Nova Gorica, veliki oder

Iztok Mlakar Pašjon

29/12

Torek

20.00

SNG Nova Gorica, veliki oder

Iztok Mlakar Pašjon

30/1

Sobota

20.30

SNG Nova Gorica, veliki oder

Iztok Mlakar Pašjon

Odpovedano

27/2

Sobota

20.00

SNG Nova Gorica, veliki oder

Iztok Mlakar Pašjon

29/3

Torek

20.00

SNG Nova Gorica, veliki oder

Iztok Mlakar Pašjon

20/4

Sreda

20.00

SNG Nova Gorica, veliki oder

Iztok Mlakar Pašjon

21/5

Sobota

20.00

SNG Nova Gorica, veliki oder

Iztok Mlakar Pašjon

28/5

Sobota

20.00

SNG Nova Gorica, veliki oder

Iztok Mlakar Pašjon

30/6

Četrtek

20.00

SNG Nova Gorica, veliki oder

Iztok Mlakar Pašjon

22/10

Sobota

20.00

SNG Nova Gorica, veliki oder

Iztok Mlakar Pašjon

18/11

Petek

20.00

SNG Nova Gorica, veliki oder

Iztok Mlakar Pašjon

22/12

Četrtek

20.00

SNG Nova Gorica, veliki oder

Iztok Mlakar Pašjon

23/12

Petek

11.00

SNG Nova Gorica, veliki oder

Iztok Mlakar Pašjon

19/1

Četrtek

20.00

SNG Nova Gorica, veliki oder

Iztok Mlakar Pašjon

31/1

Torek

11.00

SNG Nova Gorica, veliki oder

Iztok Mlakar Pašjon

18/2

Sobota

20.00

SNG Nova Gorica, veliki oder

Iztok Mlakar Pašjon

11/3

Sobota

20.00

Veliki oder

Iztok Mlakar Pašjon

27/12

Sreda

20.00

SNG Nova Gorica, veliki oder

Iztok Mlakar Pašjon

5/5

Torek

23.36

SPLET

Iztok Mlakar Pašjon

SPONZORJI