Skoči na vsebino

Vesna Milek, Svetlana Slapšak, Dušan Jovanović

Krojači sveta - Funeral Fashion Show

Spektakularna revija nesmrtnih

Vesna Milek, Svetlana Slapšak, Dušan Jovanović

Krojači sveta - Funeral Fashion Show

Krstna uprizoritev

PREMIERA

4. oktober 2012
SNG Nova Gorica, veliki oder

6. junij 2012
SNG Maribor

Koprodukcija

Maribor 2012 - Evropska prestolnica kulture

To bo nekakšen civilizacijski priročnik za vrednote, ideje, izzive najbolj inteligentnih, genialnih ljudi v naši večtisočletni zgodovini. Zanimiv, a težak projekt. Idejno se navezuje na moj stari projekt Žrtve mode bum bum v Slovenskem mladinskem gledališču, modno revijo vojaških uniform skozi stoletja. To je bila zelo uspešna predstava, ki je imela pacifističen oz. antivojni naboj. Ti krojači mode so tudi krojači sveta, ljudje, ki so zaznamovali ključne vrednote, ideje našega sveta.
Dušan Jovanović v intervjuju za Delo, 22. 1. 2012

Krojači sveta – Funeral Fashion Show je modno-gledališko-glasbeni spektakel, ki naj pokaže tisto, česar ni več, a je še vedno živo. Po odru se bodo sprehodili mrtvi – z imeni in obrazi. Danes so bolj živi kot kdajkoli, ker so izgorevali v ideji, večji od njih samih. Mojstri lastne podobe in propagande, ki so tudi s svojo skrbno nadzorovano podobo premagali smrt.
Obleka kot orodje bogastva, pozicije in moči. Razlikovati se od drugih ali dokazati svojo pripadnost. Z obleko izobčiš. Z obleko se dvigneš nad druge, določiš svoj položaj. Z obleko narekuješ poslušnost. Z obleko si nedosegljiv. Z diktiranjem obleke diktiraš seksualnost, ambicijo, pripadnost.
Moda in politika sta le dve strani istega kovanca: moči. Moda je oblast. Tisti, ki so imeli moč, so jo dobili zato, ker so vedeli, kako manipulirati z množico. Moda je korzet družbe. Tisti, ki imajo moč, ga sešijejo, zategnemo si ga sami, ker hočemo pripadati.
Odrski spektakel Krojači sveta – Funeral Fashion Show je potovanje skozi človeštvo. Potovanje skozi čas. Časovni stroj za potovanje med temnimi, belimi in zlatimi obrazi, med kodri in lasuljami, skozi dišave in glasbo; skozi pisano maškarado naše civilizacije.



 

Ustvarjalci

Igrajo

V medijih

Z legendarno predstavo Žrtve mode bum-bum, ujeto v okvir modne revije uniformiranih vojaških postav, je Dušan Jovanović leta 1975 ustvaril dinamični kuriozum s pacifističnim nabojem, ki se je izvil iz predvidenega proslavnega dogodka v počastitev 30-letnice vojne zmage. V Krojačih sveta pa Jovanović (z dramaturginjo Klavdijo Zupan) ponovno izpelje "prerez skozi zgodovino uniforme", tokrat kot ceremonial šestnajstih osebnosti človeške zgodovine - od Mao Zedonga do Coco Chanel, od Aleksandra Velikega do Michaela Jacksona. To omogoča tudi režiserjev trenutni umetniški interes za dialektiko vzponov in padcev genialnih veličin, ki so premikale svet, nato pa zdrsele k porazu. /…/ Predstava Krojači sveta – Funeral Fashion Show je nekakšna lepljenka prizorov s plejado stiliziranih zgodovinskih osebnosti, katere domet pa je precej omejen. /…/ Režiser kot vidžej prekriva in sestavlja besedila treh avtorjev v lepljenko prizorov, kjer je ospredje odprto za kostumsko opremo Jelene in Svetlane Proković, ki je nadeta plejadi akterjev in ki od Mete Hočevar ne zahteva znatnejšega scenografskega prispevka od viseče plahte, ki po diagonali seka odrski volumen. Tok predstave niza banalije iz življenja osebnosti in njihove legendarne stavke, kjer je vse povezano z vsem, spolne preference in Che Guevara, ki brenka Revolucijo Janija Kovačiča, hkrati pa se vsi jemljejo sila resno. A bistvo je drugje, predstava niza like kot konstrukte, kot jih posredujejo mediji, in do njih, že na ravni predstave, ni mogoče vzpostaviti odnosa. Ta organizirana poenostavljenost gledalca kmalu ujame, saj učinkuje lahkotno in z izvirnostjo povezav pove nekaj, raje malo kot več, ničesar pa prav zares; to vpelje že s frazo o cikličnem obračanju zmeraj istega. Leta 1975 aktualne izpraznjene besedne obrazce zamenja blago posmehljiva, a bolj kot ne prebavna humornost, ki se ne pne čez več plasti. Ta sejem blagovnih znamk prestopi tako v kategorijo popularne kulture, kjer je intelekt odveč in ostane le šov, ki ne preseže paberkovanja. Na tej ravni Jovanović tudi zvito ironizira režiserske kolege, posebej sklepna slika Krojačev citira enega od vizualno bolj markantnih prizorov Pandurjeve režije Hamleta, to predstava prav tako priliči obzorju publike. Od akterjev izstopata Miha Nemec kot v ukrojeno pločevino ovita aseksualna Elizabeta I. in Ivo Barišič kot bližnjik Karla Lagerfelda, ki nemara dirigira odrsko dogajanje iz ozadja. Blazirana mojstra ceremonije sta Kristijan Guček in Iztok Mlakar, skrajno stilizirana je Kleopatra Marjute Slamič, Vesna Vončina je ujeta v "gaga" rokoko, Peter Harl je preobložena maska sončnega kralja in tako naprej. /…/ Takšen je torej svet, kjer je dialog z ideološkimi policisti brez pomena in še tako brezobzirni bojni modeli izklicujejo jalov rezultat, saj je zavzetost prekrila forma, tista, ki ostane v resnici, in ne nekakšna radikalnost stališč, ki ji je odtekel čas. Če so bile v predstavi leta 1975 žrtveni material ženske, smo zdaj žrtve vsi, le da to opazijo redki. Svet, ki ga predstava nagovarja, ni več drama, prej dežela modne zglajenosti, ki mirno tolerira nepoznavanje širše slike (nasprotno, glasbena podlaga Draga Ivanuše črpa iz vrste znanih motivov) in kjer so dobrodošli približki. To se obrne celo proti predstavi sami: tudi Krojači sveta ostajajo onkraj predsodkov in poskušajo seči onstran praznega prostora, a je domet stilizacij omejen, bolj bleščeč kot oster ali brezobziren, zgolj še manifestativen in pretiran. Za kaj več bi obuditev strategije odrskega puzzla nemara zahtevala več "kreativne zmedenosti šestdesetih" (kot to imenuje Andy Warhol), ki bi igralcem nadela več polifone izurjenosti; prikazanim koreografskim aranžmajem kratko malo manjka prefinjenosti. /…/ Režiser v času komercializirane mode in razbohotene kulture potrošništva pokaže, da se je svet v slabih štirih desetletjih poploščil. In da pojem prelomnosti v današnjem kulturnem ozračju ni obnovljiv. Še vedno pa je to idealno okolje za Funeral Fashion Show.
Primož Jesenko, Dnevnik, 11. junija 2012

27. 11. 2020, 23.56. SPLET.