PREMIERA
8. marec 2001
SNG Nova Gorica
Gogolj, velikan ruske oziroma ukrajinske književnosti 19. stoletja, avtor znamenitega romana Mrtve duše in slavnega Revizorja, je nekoč zapisal: »Naj živi komedija! Če se smejemo, se smejmo krepko in le stvarem, ki res zaslužijo vsesplošni posmeh.«
Tej misli je bil avtor zvest tudi v Ženitvi, vedri komediji, v kateri je spretno prepletel realizem in satiro. Moč in učinkovitost Ženitve leži v polnokrvnem, živem in duhovitem orisu človeških značajev, komični zaplet pa je zasnovan na dilemi glavnega protagonista Podkoljosina, ki omahuje med željo po poroki in strahom pred zakonskim jarmom. Skozi galerijo komičnih likov – ob Podkoljosinu se namreč za roko iste izbranke potegujejo še štirje snubci, pri ženitnih načrtih in spletkah pa je zelo dejaven še protagonistov (že poročeni) prijatelj Kočkarjov – je Gogolj zasnoval ostro in dosledno satiro na človeško koristoljubnost, preračunljivost in topoumnost.
Ustvarjalci
-
Prevajalec
Josip Vidmar -
Režiser
Paolo Magelli -
Scenski slikar
Iztok Bobič -
Dramaturginja uprizoritve
Željka Udovičić -
Dramaturginja
Tea Rogelj -
Scenograf
Hans Georg Schäfer -
Kostumograf
Leo Kulaš -
Avtor glasbe
Ljupčo Konstantinov -
Lektor
Srečko Fišer -
Oblikovalec luči
Samo Oblokar
Igrajo
Agafija Tihonovna, nevesta
Marjuta SlamičArina Pantelejmonovna, teta
Dragica Kokot k. g.Fjokla Ivanovna, posredovalka
Dušanka Ristić k. g.Kočkarjov, njegov prijatelj
Radoš Bolčina k. g.Podkoljosin, aktivec dvorni svetnik
Boris Mihalj k. g.Jajčkov, eksekutor
Janez Starina k. g.Anučkin, pehotni častnik v pokoju
Milan Vodopivec k. g.Ževakin, pomorščak
Ivan Rupnik k. g.Dunjaška, hišna
Barbara Babič k. g.Starikov, gospodar
Rastko Krošl k. g.Stjepan, Podkoljosinov sluga
Gorazd Jakomini k. g.
V medijih
VOTLO NAVZVEN, PRAZNO NAVZNOTER
Po nekaj sezonah se je Paolo Magelli ponovno vrnil v slovenski gledališki prostor. Tokrat prvič pred publiko novogoriškega odra in z dramo, ki jo je Gogolj označil kot »popolnoma neverjeten dogodek v dveh dejanjih«. Vendar sam akt ženitve, ekskluzivnega intimnega doživetja, ki razkriva votle vedenjske avtomatizme, zelo hitro pokaže Gogoljev osnovni idejni namen – ilustriranje vdora političnega v intimni svet junakov. Politično se izkaže za glavnega krivca, saj s svojo zahtevano korektnostjo nevtralizira individualnost in sposobnost odločanja ter sili v mediokritetsko sivino duha. In ker je moč političnega tesno zvezana z zadostno količino kapitala, potem je Ženitev naenkrat zelo aktualna in sveža zgodba o sofisticiranih kanalih manipulacije posameznikovih želj in hotenj. Vse z jasnim in preprostim namenom – optimizirati ekonomijo in utrditi politično stabilnost.
Magelli stavi na hladen, groteskni humor, ki ne dopušča kratkoumnih dovtipov, namenoma zanemarja situacijsko komiko, zato pa toliko bolj natančno skrbi za črnohumorno, ironično, mestoma že ostro cinično odpiranje gnojnih ran apatične socialne klime. Fabulativno napetost povsem enostavne, že skoraj banalne zgodbe o nevestinem izbiranju življenjskega sopotnika, namesto v zunanjo akcijo položi v izpraznjen intimni svet dramskih figur. Te izpadejo kot katastrofalna posledica odsotnosti vsakršnega angažmaja, vsiljenega oklevanja in neaktivnosti. Poganjata jih konvencija in navada, ne emocija in strast. Njihove »reflekse« duhovito spremljajo toni balkanskega melosa v živo odigrane godbe na pihala, ki koncept uprizoritve ženejo v na novo skomercializirani svet srednje in vzhodne Evrope.
Tako kot liki le z osnovnimi, a zato toliko bolj predimenzioniranimi lastnostmi, je tudi scena okleščena realističnega balasta. Ostale so zgolj ogromne sive in v nebo vpijoče stene, pod katerimi so ljudje komajda še bedne kreature, ki z življenjsko vitalnostjo nimajo nič več skupnega. Enako je z jezikom, saj je odrezav, nadut, potvorjen, suh in na trenutke že povsem enak zvenu absurdne dramatike.
Kljub takšnemu konceptualnemu zamiku režija ostaja zvesta predlogi, stilno bistveno ne posega v interpretacijo in učinkovito »napenja« še vedno realisitično utemeljene reakcije. Postavitev odlikuje predvsem likovna dodelanost in mizanscenska zlitost s prostorom. Najmočnejša je v skupinskih prizorih z vodko in petjem, v dokazovanju sposobnosti in koristnosti snubcev, v zaključnem srečanju med ženinom in nevesto, pa tudi v pravljičnem ženinovem pobegu skozi nedosegljivo okno. Uspel izhod pa Podkoljosinu (igra ga Boris Mihalj) ne predstavlja nikakršne rešitve. Njegova trenutna presvetlitev ga iz ene samo prestavi v drugo slepo ulico. Z zavrnitvijo konvencije in formalizma namreč ponovno zdrsne v vakuum osamljenosti in prostega teka, pri tem pa za sabo (ne)hote potegne tudi z vsem sprijaznjeno in mogoče že celo malce zaljubljeno nevesto Agafjo Tihonovno (igra jo Marjuta Slamič).
Andrej Jaklič, Večer, 15. 3. 2001
9. 3. 2021, 18.00. splet.